Top-Line & Bottom-Line
Alla analyser, artiklar och övrig information på denna webbplats presenteras endast för informationsändamål. Inget av innehållet ska tolkas som professionell finansiell rådgivning, investeringsrekommendationer eller uppmaningar att köpa eller sälja värdepapper. Vi är inte registrerade som finansiella rådgivare enligt svensk lagstiftning, och vårt innehåll faller därför inte under reglerna för finansiell rådgivning till konsumenter.
Investeringsbeslut bör grundas på noggrann analys och professionell rådgivning från kvalificerade finansiella experter. Vi rekommenderar starkt att du konsulterar en oberoende finansiell rådgivare innan du fattar viktiga investeringsbeslut. Kom ihåg att alla investeringar medför risker - ditt kapital kan både växa och minska i värde, och det finns ingen garanti för att du får tillbaka dina ursprungliga investeringar. Tidigare resultat säger inget om framtida avkastning.
Genom att använda denna webbplats accepterar du att vi inte kan hållas ansvariga för eventuella ekonomiska förluster eller skador som kan uppstå baserat på informationen här.
På den här sidan så rekommenderar vi en del produkter och tjänster som vi själv gillar. Det kan vara böcker, tidningar eller nätbanker (IG, Avanza eller Nordnet till exempel). Ibland när vi rekommenderar något så får vi en provision och det är så vi drar in pengar för att ha resurser att driva sajten vidare.
Vi tycker att det är mycket viktigt att stå för det vi rekommenderar så sajten innehåller endast länkar till företag och tjänster som vi tycker är riktigt bra.

Innehållet i denna artikel
Både Top-Line och Bottom-Line är viktiga att kika på för att att avgöra ett företags ekonomiska utveckling. Kortfattat är det företagets bruttointäkter (omsättning) samt dess nettoresultat (nettovinst).
Top-Line
Top-Line är företagets bruttointäkter (omsättning). Det visar därmed hur effektiv företaget är inom försäljning av varor/tjänster.
Namnet kommer av att omsättningen är den siffra som presenteras högst upp i resultaträkningen.
Förbättrad nivå kan skapas via exempelvis ökad produktion, färre returer eller högre pris. Ökad omsättning kan även uppstå via effektiv marknadsföring, nya produkter eller förädling av befintliga produkter. Ett ytterligare alternativ är förvärv av andra företag.
En tillväxt visar på att företagets kärnverksamhet har ökat. Detta då intäkter från exempelvis räntor och försäljning av delar av företaget inte ingår i denna summa.
Bottom-Line
Bottom-Line är företagets nettoresultat/nettovinst. Det visar därmed hur effektivt företaget kan hantera sina kostnader i förhållande till intäkter.
Namnet kommer av att det är sista siffran i företagets resultaträkning. Det är därmed bruttoförsäljningen (Top-Line) minus företagets kostnader.
Förbättrad nivå kan skapas genom att minska företagets kostnader via exempelvis lägre inköpskostnader eller mer effektiv produktionsprocess. Det kan även ske genom lägre löner, eller förflyttning av produktion till ”låglöneländer”. Detta är faktorer som inte direkt påverkar omsättningen (Top-Line) utan fokuserar på att effektivisera kostnaderna.
Visar på lönsamma företag
Företag som har en regelbunden ökad Buttom-Line och Top-Line är de med god ekonomisk utveckling. Försäljningen ökar och nettovinsten ”följer med”.
Det finns däremot även stabila företag som har försäljningen på ungefärligt samma nivå år från år. I detta fall är det extra viktigt att istället se på utvecklingen av Buttom-Line.
Exempel
Företaget A har en bruttoomsättning (Top-Line) på 10 miljoner år 2019. Samma år hade de ett nettoresultat på 1 miljon (Bottom-Line).
Året efter är omsätter de 15 miljoner och har ett nettoresultat på 1,1 miljon. Visserligen har omsättningen ökat med 50 % men resultat är enbart 10 % bättre.
Här kan det vara intressant att se på vad som ligger bakom denna utveckling. Det skulle kunna vara effektiv marknadsföring och nya produkter som gett dem större marknadsandel och att kostnaden för marknadsföring och utveckling är orsaken till den mindre ökningen på resultatet.
Men det kan även bero på att företaget lyckats öka försäljningen på grund av andra orsaker och att de högre kostnaderna beror på dyrare materialinköp.
Det är främst orsaken bakom de förändrade nivåerna som är intressant och som kan påvisa framtida ekonomisk utveckling av företaget.

Inga kommentarer än