Gaming-aktier

Artikelns innehåll - Klicka för att gå direkt ner till önskad rubrik
Gamingaktier är aktier i bolag inom mobil-, dator- och TV-spelsbranschen. Här finns både spelutvecklare, återförsäljare, eventföretag och tillverkare av datortillbehör. Inom de mer innovativa företagen finns de som skapar oddsplattformar och in-game-reklam.
En fördel med gamingaktier är att marknaden växer år efter år. Detta inte bara i antalet personer som spelar de olika spelen utan även antal åskådare och kringliggande tjänster.
En nackdel är att det är extremt svårt att veta vilka spel som kommer att bli succéer och därmed ge spelutvecklarna god ekonomisk tillväxt. Den tekniska utvecklingen går även mycket snabbt och det är svårt att sia om hur framtidens spelande kommer att se ut. Jämför spelmarknaden idag mot för 20 år sedan…hur ser den ut om ytterligare 20 år?
”Det senaste decenniet har branschomsättningen i princip tjugodubblats, och svensk gaming är drivande i utvecklingen.” / Danske Bank
Tips:
Öppna konto gratis hos Avanza.se och Etoro.com/sv så kan du handla aktier courtagefritt. Hos Avanza får du ha max 50 000 kr på ditt konto för att handla aktier courtagefritt men hos Etoro är det obegränsat. Hos Etoro kan du dessutom handla med & utan hävstång i olika sorters valutor, råvaror, index osv på stora delar av världens marknader.
Disclaimer: 77% av privatpersoner som handlar via Etoro förlorar pengar när de handlar med CFD:s. Du bör överväga om du förstår hur CFD:s fungerar och om du har råd att ta den höga risken att förlora dina pengar.
Företag med olika inriktningar mot gaming
Gamingaktier förknippas kanske främst med spelutvecklare. Men branschen är betydligt större än så. Detta med exempelvis tekniska lösningar (streaming), event, marknadsföring och vadslagning.
Spelutvecklare
Spelutvecklare är de företag som skapar och uppdaterar spel som sedan spelas över hela världen. Intäktsmodellen kan variera från en engångssumma vid inköp till månadsabonnemang eller in-game köp. Självklart finns även kombinationer av dessa. De flesta spelutvecklare har flera spel i sin ”portfölj” och har därmed intäkter från flera olika håll. Det finns även de som enbart utvecklar och uppdaterar ett enda spel.
På svenska börsen hittas exempelvis ”solskenshistorien” Paradox Interactive samt stora spelföretag som Star Vault och Starbreeze. I USA finns jättarna Electronic Arts (EA) samt Activision Blizzard.
Inom svenska företag bör även exempelvis MAG Interactive nämnas som utvecklar mobilspel och bland annat har kända spel som Ruzzle och Pixduel i sin portfölj. Andra svenska bolag är Gold Town Games och Qiivi Games.
Ett företag som enbart har ett enda spel är amerikanska Roblox Corp. De har utvecklat spelet Roblox – en plattform med ett flertal microspel där social interaktion och köp av outfits till de olika karaktärerna gör spelet unikt. Företaget börsnoterades 2021.
Återförsäljare
Återförsäljare är de butiker som säljer dator- och TV-spel. I flera länder har däremot dessa företag svårt att överleva/växa eftersom allt mer sker digitalt.
Ett av de mest kända företagen inom denna bransch är GameStop. I slutet av 2020 var det den mest blankade aktien – vilket tyder på att investerare trodde att värdet skulle gå ner. Det resulterade däremot i en short squeeze som gjorde att kursen gick upp flera hundra procent. Detta däremot bara kortvarigt.
In-game reklam
In-game reklam är ett relativt nytt fenomen. I korthet innebär det att kända varumärken får synas på olika platser i spelet. Det kan vara allt från produktplaceringar till klassisk affischreklam på en husvägg – fast i spelet.
I Sverige utvecklar företaget Adverty denna teknik. Deras annonseringsplattform ”låter kreatörer och utvecklare monetärisera på spelupplevelsen med icke-påträngande, lättintegrerade, sömlösa annonser”
Vadslagning
Vadslagning på e-Sport växer minst lika snabbt som e-Sport och gaming. Inom denna kategori hittas därmed företag som utvecklar tekniska lösningar, oddssättning och etablerade spelbolag. I Sverige hittas exempelvis G-Loot som utvecklar ”en plattform för E-sport om pengar”. En storägare är det börsnoterade investmentföretaget Transferator.
Event och teknik
Genom streaming-lösningar, turneringar och digitala event skapas en större tillgänglighet för de olika spelen. Ett svenskt företag inom denna kategori är ESEN Esport som bland annat hjälper till på Dreamhack för att streama de olika matcherna. De anordnar även turneringar för spel både till dator och mobil.
Hårdvara och tillbehör
Datorer, skärmar, tangentbord, headset…. Listan kan göras lång på produkter som utvecklas med funktioner specifikt framtagna för gaming. Företag som tillverkar dessa har däremot generellt även andra kundgrupper. Det finns däremot de som nästan uteslutande vänder sig till gamingmarknaden.
Investeringar i Intel eller AMD innebär därmed inte en investering specifikt mot gaming även om de är bland de största inom sina segment. Andra företag inom denna kategori finns exempelvis Logitech och Corsair Gaming.
I Sverige finns Fractal Gaming Group som tillverkar chassin, kylprodukter, fläktar och strömförsörjningsenheter till framförallt så kallade ”gamingdatorer”.
Spelare och team
Inom alla större spel finns det professionella spelare. De flesta får sin inkomst via sponsorer och vinster i turneringar. Men det finns även lag som ägs av aktiebolag. Därmed kommer aktiens värde till stor del bero på framgångarna som laget/lagen når.
Ett exempel är det danska aktiebolaget Astralis som äger lag som är aktiva inom exempelvis Counterstrike och FIFA. Intäkterna kommer i detta fall främst från sponsorer, marknadsföringsuppdrag och försäljning av produkter/kläder med lagets tryck.
Investmentbolag
Det är få svenska investmentbolag som enbart investerar inom gaming. Ett undantag är Transferator som ”investerar i ett flertal olika branscher på den nordiska marknaden, främst verksamma inom spelsektorn”. Investering sker både i onoterade och noterade bolag. Internationellt är Tencent Holdings den största aktören.
Exempel på aktier inom gaming
Företag | Börsnoterat i | Inriktning |
G5 Entertainment | Sverige | Spelutvecklare |
Starbreeze | Sverige | Spelutvecklare |
Star Vault | Sverige | Spelutvecklare |
Mag Interactive | Sverige | Spelutvecklare |
EA | USA | Spelutvecklare |
Activision Blizzard | USA | Spelutvecklare |
Embracer Group | Sverige | Spelutvecklare |
Astralis | Danmark | Spelare / Lag |
Fractal Gaming Group | Sverige | Hårdvara & tillbehör |
Intel | USA | Hårdvara & tillbehör |
AMD | USA | Hårdvara & tillbehör |
Logitech | USA | Hårdvara & tillbehör |
Transferator | Sverige | Investmentbolag |
Ubisoft Entertainment | Frankrike | Spelutvecklare |
Även fonder och certifikat
Önskas exponering mot denna marknad finns även möjlighet att investera i fonder och certifikat.
Gaming AVA (Avanza) – Certifikat som följer Solactive Video Games Index.
ETFMG Video Game Tech (Avanza) – ETF med internationellt innehav.
eSports Fund (Avanza) – Aktiefond med internationell exponering mot e-Sport med övervikt mot svenska marknaden.
ArdenX (Avanza) – Aktiefond med internationell exponering mot gamingindustrin.
Fördelar / Nackdelar / Marknad
Gamingmarknaden är enorm – och förväntas växa. Undersökningar från 2020 visar att vi i genomsnitt lägger 6 timmar och 20 minuter i veckan på mobil-, dator- och TV-spel. Samtidigt växer den yngre generationen upp med dessa spel tillgängliga på ett helt annat sätt än de som växte upp på 70- 80- och 90-talet.
Trenden är att allt mer tid läggs på spel. Utöver det läggs även tid på att följa andra spelare via Youtube, Twitch och annan social media. År 2019 beräknades att e-Sport hade 454 miljoner åskådare. Det var då en ökning med ca 15 % från året innan.
Metaverse
Metaverse innebär att ett spel, och dess community, blir mer än bara själva spelet. Det går exempelvis att lära sig spela Fortnite och Minecraft bättre via olika kurser, gå på mässor inriktade mot ett specifikt spel eller klä sig likt vissa karaktärer. Tävlingar, event och sociala kontakter kan till och med väga tyngre än själva spelandet. Här kan just Fortnite, Minecraft och Roblox nämnas.
eSport
När ett spel får tillräckligt många spelare kan det etableras inom eSport. Därmed genomförs ligor, turneringar och i vissa fall världsmästerskap. Dessa spel får självklart större uppmärksamhet i media och på detta sätt fler spelare. Inom eSport hittas även personer som livnär sig på att vara professionella spelare.
I Sverige är eSport inte i närheten lika stort som i exempelvis vissa asiatiska länder. I flera länder TV-sänds de största turneringarna och tusentals kommer till arenor för att följa matcherna via storbildsskärmar.
Tre tekniska innovationer
- VR
Virtual Reality är en teknik som innebär att spelarna upplever spelvärlden utifrån ett helhetsperspektiv. Det kan exempelvis ske via VR-hjälmar eller VR-glasögon.
- Cross-platform
Cross-platform innebär att spelare från olika plattformar kan mötas i samma spel. Det spelar därmed ingen roll om spelarna sitter vid Playstation, dator eller mobil. Det gör spelen ännu mer tillgängliga.
- Blockchain
Det unika med spel som utvecklas på en blockkedja är att flera av spelarens attiraljer kan tas ut ur spelet och skickas till vänner eller säljas på en öppen marknad. De som spelat mycket kan därmed tjäna pengar på att sälja olika svärd, kistor eller heliga drycker till spelare som hellre köper än spelar till sig dessa. Ett av Sveriges mest kända spel inom denna kategori är My Neighbour Alice som utvecklats av spelbolaget Antlerinteractive.
Tips:
Öppna konto gratis hos Avanza.se och Etoro.com/sv så kan du handla aktier courtagefritt. Hos Avanza får du ha max 50 000 kr på ditt konto för att handla aktier courtagefritt men hos Etoro är det obegränsat. Hos Etoro kan du dessutom handla med & utan hävstång i olika sorters valutor, råvaror, index osv på stora delar av världens marknader.
Disclaimer: 77% av privatpersoner som handlar via Etoro förlorar pengar när de handlar med CFD:s. Du bör överväga om du förstår hur CFD:s fungerar och om du har råd att ta den höga risken att förlora dina pengar.
Fördelar
Allt pekar på att gamingmarknaden kommer att växa. Detta både utifrån ökad tillgång (mobilspel) samt ny teknik (Exempelvis AI och Blockchain).
De som investerar i ett bolag som kan lansera en spelsuccé bör kunna förvänta sig en mycket god värdeutveckling. Med nya tekniska lösningar, fler åskådare och en förhoppning om att e-sport ska godkännas som sport kan marknaden både växa och förändras kraftigt kommande år.
Nackdelar
Det är omöjligt att veta vilket spel som når ”Metaverse”. Dessutom kan trender och vilka spel som är populära snabbt ändras över tid. Här kan Pokemon Go nämnas som ett exempel. När det släpptes i Sverige, 2016, gick det att se spelare överallt i samhället. Självklart finns det fortfarande de som spelar Pokemon Go men det är definitivt inte lika populärt i Sverige idag som 2016/2017.
Att investera i ett spelbolag som har ett enda spel innebär alltså en betydligt högre risk än att investera i ett spelbolag med flera titlar. De mindre bolag kan därmed ha stora svängar i värdet – beroende på dess framgångar.
Följ utvecklingen på våra investeringar 💰
Vi på Aktiekunskap har investerat riktiga pengar på ett antal olika investeringsplattformar så som Avanza, Savelend, Sigmastocks, Lysa osv. Du kan följa våra investeringar & deras utveckling här:
https://www.aktiekunskap.nu/strategier/vara-investeringar-utveckling-och-statistik