Top-down och Bottom-up analys
Alla analyser, artiklar och övrig information på denna webbplats presenteras endast för informationsändamål. Inget av innehållet ska tolkas som professionell finansiell rådgivning, investeringsrekommendationer eller uppmaningar att köpa eller sälja värdepapper. Vi är inte registrerade som finansiella rådgivare enligt svensk lagstiftning, och vårt innehåll faller därför inte under reglerna för finansiell rådgivning till konsumenter.
Investeringsbeslut bör grundas på noggrann analys och professionell rådgivning från kvalificerade finansiella experter. Vi rekommenderar starkt att du konsulterar en oberoende finansiell rådgivare innan du fattar viktiga investeringsbeslut. Kom ihåg att alla investeringar medför risker - ditt kapital kan både växa och minska i värde, och det finns ingen garanti för att du får tillbaka dina ursprungliga investeringar. Tidigare resultat säger inget om framtida avkastning.
Genom att använda denna webbplats accepterar du att vi inte kan hållas ansvariga för eventuella ekonomiska förluster eller skador som kan uppstå baserat på informationen här.
På den här sidan så rekommenderar vi en del produkter och tjänster som vi själv gillar. Det kan vara böcker, tidningar eller nätbanker (IG, Avanza eller Nordnet till exempel). Ibland när vi rekommenderar något så får vi en provision och det är så vi drar in pengar för att ha resurser att driva sajten vidare.
Vi tycker att det är mycket viktigt att stå för det vi rekommenderar så sajten innehåller endast länkar till företag och tjänster som vi tycker är riktigt bra.

Innehållet i denna artikel
Både Top-Down- och Bottom-up analys används för att värdera företag inför investeringar i aktier. Skillnaden är i vilken ände man påbörjar analysen.
Top-Down utgår från ett makroekonomiskt perspektiv och utgår från cykler, konjunkturer och stora ekonomiska förändringar. När man analyserat makro går man sedan ner på bolagsnivå i analysen.
Bottom-Up utgår istället för de enskilda företagen, dess verksamhet och förväntad ekonomisk utveckling. När man analyserat enskilda bolag går man sedan vidare för att analysera trender ur ett makroperspektiv.
Begreppen Top-Down och Bottom-Up kan även förekomma inom andra finansiella områden. I denna artikel läggs däremot enbart fokus på aktievärdering.
Top-Down
Top-Down – Utgår från makroperspektiv och går mot mikroperspektiv
Analysen utgår från ett flertal makroekonomiska faktorer och investering sker utifrån exemelvis marknadscykler. Det är stora ekonomiska förändringar i världen/landet som främst ligger till grund för de analyser som sker.
Vad händer i världen, hur påverkar det branschen och hur påverkar det företaget?
Vid analys är det viktig att skapa sig en helhetsbild över den ekonomiska utvecklingen då det i grunden är vad som kommer att påverka de enskilda företagens ekonomiska utveckling. Exempelvis kan följande faktorer analyseras:
- Arbetslöshet
- Inflation
- BNP
- Låg/Högkonjuktur
- Konsumtionscykler
Strategi vid investering
Med detta analyssätt följs cykler och stora ekonomiska förändringar i samhället varpå portföljen kan balanseras utifrån detta. Ett exempel är att följa konjunkturcyklerna och se på hur hushållens diskretionära inkomst används. Bland annat kan investeringar allt mer ske i konsumtionsvaror under lågkonjunktur.
Diskretionär inkomst – Summan efter att skatt och nödvändig konsumtion skett
Bottom-Up
Bottom-Up – Utgår från mikroperspektiv och går mot makroperspektiv
Analysen utgår från ett microperspektiv vilket bland annat kan vara enskilda faktorer för en specifik bransch eller företag. Fokus ligger därmed på företagets verksamhet i förhållande till dess bransch. Därmed söks företag som kommer ha en bättre ekonomisk utveckling än andra företag inom samma område.
Hur utvecklas företaget? Vad säger nyckeltalen? Hur ser framtiden ut för branschen?
Vid analys kan fokus ligga på nyckelfaktorer hos företaget likväl som hos en hel bransch. Genom att se på företagets ekonomiska utveckling, och framtida förutsättningar, kan köpbeslut tas. Här tas därmed inte lika stor hänsyn till konjunktur eller cykler. Istället dras slutsatsen att det är ett värdeskapande företag som är värt att äga. Bland annat går det att se på:
- Branschledande teknik
- Goda ekonomiska förhållanden
- Företag som förväntas växa
Strategi vid investering
Både Bottom-Up och Top-Down är långsiktiga strategier. Vid Bottom-Up avgör analysen att företaget har förutsättningar för god ekonomiska utveckling, även om det kan krävas en längre tidshorisont för att nå dit. Detta medan Top-Down innebär att köp sker utifrån konjunkturer, som löper över ett par år.
Ena vägen utesluter inte andra
Top-Down och Bottom-Up har stora likheter – samtidigt som analysen sker spegelvänt. Genom att välja den ena analysmetoden utesluts däremot inte den andra. Skillnaden är var störst fokus läggs först.
När placeringar sker enligt Top-Down kommer primärt makrotrender ligga till grund. Men samtidigt behöver ett aktivt val ske gällande vilka företag inom en viss sektor som ska väljas. Därmed måste en mikroanalys även ske.
Detsamma gäller tvärtom. När man utgår från en Bottom-Up analys är utgångspunkten de enskilda företagen men samtidigt kommer de att påverkas av ekonomiska cykler, politiska beslut m.m.
Frågan är bara i vilken ände som analysen ska påbörjas och vad som ska väga tyngst.
Inga kommentarer än