ROIC – avkastning på investerat kapital
Alla analyser, artiklar och övrig information på denna webbplats presenteras endast för informationsändamål. Inget av innehållet ska tolkas som professionell finansiell rådgivning, investeringsrekommendationer eller uppmaningar att köpa eller sälja värdepapper. Vi är inte registrerade som finansiella rådgivare enligt svensk lagstiftning, och vårt innehåll faller därför inte under reglerna för finansiell rådgivning till konsumenter.
Investeringsbeslut bör grundas på noggrann analys och professionell rådgivning från kvalificerade finansiella experter. Vi rekommenderar starkt att du konsulterar en oberoende finansiell rådgivare innan du fattar viktiga investeringsbeslut. Kom ihåg att alla investeringar medför risker - ditt kapital kan både växa och minska i värde, och det finns ingen garanti för att du får tillbaka dina ursprungliga investeringar. Tidigare resultat säger inget om framtida avkastning.
Genom att använda denna webbplats accepterar du att vi inte kan hållas ansvariga för eventuella ekonomiska förluster eller skador som kan uppstå baserat på informationen här.
På den här sidan så rekommenderar vi en del produkter och tjänster som vi själv gillar. Det kan vara böcker, tidningar eller nätbanker (IG, Avanza eller Nordnet till exempel). Ibland när vi rekommenderar något så får vi en provision och det är så vi drar in pengar för att ha resurser att driva sajten vidare.
Vi tycker att det är mycket viktigt att stå för det vi rekommenderar så sajten innehåller endast länkar till företag och tjänster som vi tycker är riktigt bra.

ROIC (Return on invested capital) är ett nyckeltal som visar på företagets avkastning på dess investerade kapital. Därmed visar ROIC /ROC hur effektiv företaget är att skapa avkastning på sina investeringar och tillgångar. Nivån på ROIC varierar stort mellan olika branscher.
Om ett företag har väldigt hög ROIC så kan det ofta vara bättre att företaget återinvesterar sin vinst istället för att dela ut pengar till aktieägarna.
Formel för uträkningen
ROIC räknas ut genom att nettovinst divideras med investerat kapital.
ROIC = (Vinst efter skatt – ev. utdelning) / investerat kapital
Investerat kapital – Långfristiga skulder samt eget kapital.
Vinst efter skatt – Rörelseresultat som kan ses i resultatrapporten
Exempel:
Åkes Åkeri har en nettovinst på 1 miljon och investerat kapital på 10 miljoner. Det skapar ROIC på 10%. Det visar därmed på hur stor avkastningen är i förhållande till företagets investerade kapital.  
ROIC - kalkylator
Beräkna företagets ROIC (förenklad formel)
Vad säger ROIC?
ROIC påvisar hur lönsamma företagets investeringar är. För investerare kan det exempelvis vara ett nyckeltal att titta på för att bilda sig en uppfattning om hur stor vinst och aktieutdelning som kan förväntas i framtiden.
Framförallt gäller detta branscher där stora investeringar sker för att skapa avkastning. Här kan exempelvis industri, tillverkning och energi nämnas. Inom vissa tjänstebranscher, där investeringar främst sker i personal, är ROIC inte alls lika relevant.
För att skapa en tydlig bild av företagets lönsamhet bör ROIC användas tillsammans med bland annat P/E-tal och WACC.
ROIC och P/E
Lågt P/E-tal visar på att företag är lågt värderat i förhållande till dess vinst per aktie, vilket kan vara en köpsignal. Men är ROIC samtidigt lågt innebär det att företaget skapar låg avkastning. Ett lågt P/E-tal är därmed befogat.
P/E = Aktiens pris/Vinst per aktie
ROIC och WACC
Wacc anger lägsta avkastningen som företaget behöver ha för att kunna hantera räntekrav och avkastningskrav. Om detta är högre än ROIC innebär det alltså en negativ avkastning.
ROIC visar visserligen företagets avkastning på investerat kapital men bör i flera tillfällen ses tillsammans med andra nyckeltal.
Hög eller låg ROIC?
Vad som anses vara hög ROIC är mycket beroende på vilken bransch som företaget är verksam inom. Det är exempelvis mycket stor skillnad på hur stora investeringar som olika branscher behöver genomföra för att kunna nå avkastning. Det varierar även stort mellan företag inom samma bransch beroende på inriktning, storlek m.m.
När en jämförelse sker är det alltså viktigt att detta sker mot liknande företag. Däremot kan nyckeltalet alltid användas för att se avkastning över tid och hur detta har förändrats.
Tre frågor att ställa sig när man analyserar företag med hjälp av detta nyckeltal
- Hur står sig företaget i förhållande till företag inom samma bransch och inriktning?
- Är nuvarande ROIC i nivå med tidigare år?
- Har företaget en stabil ROIC över flera år eller kraftigt varierande?

Inga kommentarer än