R40 – värdera tillväxtbolag
Alla analyser, artiklar och övrig information på denna webbplats presenteras endast för informationsändamål. Inget av innehållet ska tolkas som professionell finansiell rådgivning, investeringsrekommendationer eller uppmaningar att köpa eller sälja värdepapper. Vi är inte registrerade som finansiella rådgivare enligt svensk lagstiftning, och vårt innehåll faller därför inte under reglerna för finansiell rådgivning till konsumenter.
Investeringsbeslut bör grundas på noggrann analys och professionell rådgivning från kvalificerade finansiella experter. Vi rekommenderar starkt att du konsulterar en oberoende finansiell rådgivare innan du fattar viktiga investeringsbeslut. Kom ihåg att alla investeringar medför risker - ditt kapital kan både växa och minska i värde, och det finns ingen garanti för att du får tillbaka dina ursprungliga investeringar. Tidigare resultat säger inget om framtida avkastning.
Genom att använda denna webbplats accepterar du att vi inte kan hållas ansvariga för eventuella ekonomiska förluster eller skador som kan uppstå baserat på informationen här.
På den här sidan så rekommenderar vi en del produkter och tjänster som vi själv gillar. Det kan vara böcker, tidningar eller nätbanker (IG, Avanza eller Nordnet till exempel). Ibland när vi rekommenderar något så får vi en provision och det är så vi drar in pengar för att ha resurser att driva sajten vidare.
Vi tycker att det är mycket viktigt att stå för det vi rekommenderar så sajten innehåller endast länkar till företag och tjänster som vi tycker är riktigt bra.

R40 är en formel som används för att bedöma investeringar i företag som växer kraftigt. Formeln beräknas genom att man plussar ihop företagets intäktstillväxt och vinstmarginal. Summan av dessa två skall då helst överstiga 40.
R40 = Rule of 40
R40 = intäktstillväxt + vinstmarginal
Om företaget har en negativ vinstmarginal, dvs de gör förlust, så subtraherar man istället vinstmarginalen från intäktstillväxten.
Man kan välja om man vill räkna med den vanliga vinstmarginalen eller EBITDA-marginalen. När man värderar mjukvarubolag använder man oftast EBITDA eftersom den lämpar sig bättre för den typen av bolag.
Detta beror på att EBITDA även tar hänsyn till investeringar i anläggningstillgångar.
Räkneexempel 1:
Företaget Fortnox har gått som tåget på börsen de senaste åren.
2019 såg deras siffror ut såhär:
Intäktstillväxt 42,1 %
Vinstmarginal 23,7 %
42,1 + 23,7 = 65,8
R40 = 65,8
Detta innebär att Fortnox med råge klarar R40 testet.
Räkneexempel 2:
Företaget Sportamore har fått se sin aktiekurs rasa på börsen sedan noteringen. 2019 såg deras siffror ut såhär:
Intäktstillväxt 9,5 %
Vinstmarginal -1,4 %
9,5 – 1,4 = 8,1
R40 = 8,1
Sportamore är alltså långt ifrån att klara R40 testet.
R40 - Kalkylator
Fyll i intäktstillväxt och vinstmarginal i procent.
Varför R40?
Denna multipel används för att värdera företag som växer. Man vill helt enkelt se hur mycket tillväxt ett företag har och hur vinstmarginalen påverkas av tillväxten. Många företag satsar väldigt mycket på tillväxt och får därför en usel vinstmarginal. R40 hjälper dig att sortera bort bolag som inte växer med tillräcklig lönsamhet.
När företag är i ett tidigt skede så är de ofta beredda att offra sin vinstmarginal för att skapa så mycket tillväxt som möjligt, men hur mycket tillväxt skall man som investerare få för den försämrade marginalen? Där kommer R40 in och hjälper dig att bedöma om den tillväxt man får är tillräcklig i förhållande till den vinstmarginal man offrar.
Helst vill man ju att de bolag som man investerar i skall växa kraftigt och samtidigt har en hög vinstmarginal. Företag som har den kombinationen under flera års tid går i princip alltid spikrakt uppåt på börsen.
Balansen mellan lönsamhet och tillväxt är väldigt viktig. Många styrelser och företagare använder R40 för att bedöma hur mycket de skall gasa på med investeringar för att öka tillväxten.
R40 som komplement till PEG
Superförvaltaren Peter Lynch förespråkade alltid GARP (Growth at a Reasonable Price). Han ville alltså ha tillväxt och vinsttillväxt till ett rimligt pris. Det gör då inget om värderingen var hög (till exempel P/E 40) så länge företaget han investerade i växte kraftigt och lönsamt. Företaget växer då in i värderingen snabbt.
För att få tillväxt till ett rimligt pris använde han PEG-talet, men om företaget inte gör någon vinst så fungerar inte PEG-talet och man får istället använda R40 för att bedöma företaget.
Hur många företag får över 40 poäng över tid?
En studie visar att ca 40% av bolagen i S&P 500 fick över 40 poäng enligt R40 under år 2017. En studie av perioden 2013-2017 visade att 25% av bolagen fick över 40 poäng under 3 eller fler år och enbart 16% av bolagen klarade av att hålla sig över 40 poäng under fem år.
De flesta experter bedömer att R40 är ett bra första filter vid bedömning av snabbväxande bolag.
Inga kommentarer än