Bruttomarginal
Alla analyser, artiklar och övrig information på denna webbplats presenteras endast för informationsändamål. Inget av innehållet ska tolkas som professionell finansiell rådgivning, investeringsrekommendationer eller uppmaningar att köpa eller sälja värdepapper. Vi är inte registrerade som finansiella rådgivare enligt svensk lagstiftning, och vårt innehåll faller därför inte under reglerna för finansiell rådgivning till konsumenter.
Investeringsbeslut bör grundas på noggrann analys och professionell rådgivning från kvalificerade finansiella experter. Vi rekommenderar starkt att du konsulterar en oberoende finansiell rådgivare innan du fattar viktiga investeringsbeslut. Kom ihåg att alla investeringar medför risker - ditt kapital kan både växa och minska i värde, och det finns ingen garanti för att du får tillbaka dina ursprungliga investeringar. Tidigare resultat säger inget om framtida avkastning.
Genom att använda denna webbplats accepterar du att vi inte kan hållas ansvariga för eventuella ekonomiska förluster eller skador som kan uppstå baserat på informationen här.
På den här sidan så rekommenderar vi en del produkter och tjänster som vi själv gillar. Det kan vara böcker, tidningar eller nätbanker (IG, Avanza eller Nordnet till exempel). Ibland när vi rekommenderar något så får vi en provision och det är så vi drar in pengar för att ha resurser att driva sajten vidare.
Vi tycker att det är mycket viktigt att stå för det vi rekommenderar så sajten innehåller endast länkar till företag och tjänster som vi tycker är riktigt bra.

Bruttomarginal anger förhållandet mellan företagets försäljning och de direkta kostnaderna de har för deras produkter. Genom att jämföra bruttomarginalen mot andra företag inom samma bransch går det att påvisa att företaget eventuellt behöver se över kostnaderna eller höja försäljningspriset på sina produkter eller tjänster.
Räkna ut bruttomarginal
Bruttomarginal är förhållandet mellan bruttoresultatet och företagets försäljning.
Bruttomarginal = Bruttoresultat / Försäljning
Bruttoresultat: Omsättning minus rörliga kostnader ( detta är det första resultatet som visas i resultaträkningen)
Försäljning: Försäljning av varor och tjänster
Exempel:
Mias Möbler AB tillverkar specialanpassade pallar. Hennes försäljning är 2 000 000 kr och bruttoresultatet är 100 000 kr. Hennes bruttomarginal är då 5 %. För att vara inom designbranschen är det en mycket låg bruttomarginal.
100 000 / 2 000 000 = 0,05 = 5%
Bruttomarginal - kalkylator
Beräkna företagets bruttomarginal
Vad visar nyckeltalet?
Bruttomarginal visar företagets marginal på de produkter som säljs. Nyckeltalet kan användas för att se hur marginalen förändras över tid, vilket även kan påvisa framtida vinster. Ofta används det även för att jämföra företaget mot andra företag inom samma bransch. Med lågt nyckeltal kan företaget behöva se över kostnaden för produkterna, alternativt försäljningspriset.
Hög bruttomarginal kan visa att företaget är mer kostnadseffektivt än dess konkurrenter men även att de kan ta ut ett högre pris exempelvis på grund av ett starkare varumärke.
Exempel på medelvärden i olika branscher från 2017:
- Elektronikhandeln 26 %
- Möbelhandeln 53 %
- Sporthandeln 37 %
- Klädhandeln 49 %
- Dagligvaruhandeln 25 %
/ Källa Svensk Handel
Inget riktvärde – men högt är bra
I likhet med många andra nyckeltal bör bruttomarginalen för ett företag enbart jämföras med företag inom samma bransch. Det är även skillnad på hur många anställda som företaget har.
Marginalen varierar kraftigt inom olika branscher men generellt gäller att ju högre bruttomarginal ett företag har desto bättre.
Främst inom handeln
Bruttomarginal används främst för företag inom handel och industri. Branscher där företagen antingen är återförsäljare eller förädlar produkterna innan de säljs. Inom exempelvis tjänstesektorn blir nyckeltalet mycket svårt att använda.
Inga kommentarer än