Affärsidé
Alla analyser, artiklar och övrig information på denna webbplats presenteras endast för informationsändamål. Inget av innehållet ska tolkas som professionell finansiell rådgivning, investeringsrekommendationer eller uppmaningar att köpa eller sälja värdepapper. Vi är inte registrerade som finansiella rådgivare enligt svensk lagstiftning, och vårt innehåll faller därför inte under reglerna för finansiell rådgivning till konsumenter.
Investeringsbeslut bör grundas på noggrann analys och professionell rådgivning från kvalificerade finansiella experter. Vi rekommenderar starkt att du konsulterar en oberoende finansiell rådgivare innan du fattar viktiga investeringsbeslut. Kom ihåg att alla investeringar medför risker - ditt kapital kan både växa och minska i värde, och det finns ingen garanti för att du får tillbaka dina ursprungliga investeringar. Tidigare resultat säger inget om framtida avkastning.
Genom att använda denna webbplats accepterar du att vi inte kan hållas ansvariga för eventuella ekonomiska förluster eller skador som kan uppstå baserat på informationen här.
På den här sidan så rekommenderar vi en del produkter och tjänster som vi själv gillar. Det kan vara böcker, tidningar eller nätbanker (IG, Avanza eller Nordnet till exempel). Ibland när vi rekommenderar något så får vi en provision och det är så vi drar in pengar för att ha resurser att driva sajten vidare.
Vi tycker att det är mycket viktigt att stå för det vi rekommenderar så sajten innehåller endast länkar till företag och tjänster som vi tycker är riktigt bra.

Innehållet i denna artikel
“Never invest in a business you cannot understand.” – Warren Buffet
Citatet är från en av vår tids största investerare, nämligen Warren Buffet. Warren Buffet är inte bara en skicklig investerare utan också en citatmaskin med många tänkvärda tankar.
Citatet belyser något som är viktigt kring ett företags affärsidé ur ditt perspektiv som investerare. Du behöver nämligen förstå vad företaget egentligen håller på med. Du behöver förstå företagets affärsidé för att verkligen kunna veta varför du skall eller inte skall investera i en aktie. Ju enklare det är att förstå affärsidén desto enklare blir det för dig som investerare att kunna ta rätt beslut.
Vad är en affärsidé och hur uttrycks den?
Om det finns en kärna i ett företag så är affärsidén definitivt den kärnan. Det är här företaget uttrycker vad de gör, vem de gör det åt och hur de gör det. Man vill i sin affärsidé uttrycka hur aktiebolaget skall generera vinst till sina aktieägare. Några exempel på affärsidéer kan vara följande tre bolags beskrivningar.
“Mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt.” – Hennes & Mauritz
“Googles målsättning är att organisera världens information och göra den tillgänglig och användbar för alla.” – Google
“Vi tätar, dämpar och skyddar kritiska applikationer i krävande miljöer. ” – Trelleborg
Ofta uttrycks affärsidén i en kortare mening och du bör förstå vad bolaget gör. Fundera även på vad som gör deras idé bättre än konkurrenternas. Hennes & Mauritz är “Mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt”. De vill alltså erbjuda snyggt mode med bra kvalitet men till ett bättre pris . På det viset kan de få upp volymerna och därmed intäkterna. Denna affärsidé har genom åren visat sig vara mycket lönsam. På senare år har de även infört hållbarhet i sin affärsidé vilket ligger i tiden.
Om du inte förstår affärsidén så behöver du antingen läsa på mer eller undvika en investering. Du kan också jämföra flera olika bolag inom samma bransch. Vilket av dessa bolags affärsidéer tycker du är mest intressant?
Små och stora företags affärsidéer
Det är stor skillnad på att läsa in sig på stora och små företags affärsideér. Ett etablerat och stort bolag har oftast redan bevisat att affärsidén fungerar. Ett mindre bolaget mer att bevisa gällande sin affärsidé. Här kanske inte aktiebolaget ens visar vinst utan är i en tillväxtfas och dras med stora negativa resultat. Detta är också ofta helt normalt för nystartade företaget som vill växa snabbt.
Då är det viktigt att du som kanske blivande aktieägare verkligen läser in dig på företagets affärsidé. Vilka utmaningar kommer företagets idé att möta och hur möter de dessa? Med det lilla bolaget blir alltså affärsidén en mycket viktig del i din analys. Det kanske t.o.m. kommer att betonas före tex nyckeltal som P/E, Kurs/Ek eller direktavkastning.
Inga kommentarer än