Mat-aktier / Aktier relaterade till livsmedel
Alla analyser, artiklar och övrig information på denna webbplats presenteras endast för informationsändamål. Inget av innehållet ska tolkas som professionell finansiell rådgivning, investeringsrekommendationer eller uppmaningar att köpa eller sälja värdepapper. Vi är inte registrerade som finansiella rådgivare enligt svensk lagstiftning, och vårt innehåll faller därför inte under reglerna för finansiell rådgivning till konsumenter.
Investeringsbeslut bör grundas på noggrann analys och professionell rådgivning från kvalificerade finansiella experter. Vi rekommenderar starkt att du konsulterar en oberoende finansiell rådgivare innan du fattar viktiga investeringsbeslut. Kom ihåg att alla investeringar medför risker - ditt kapital kan både växa och minska i värde, och det finns ingen garanti för att du får tillbaka dina ursprungliga investeringar. Tidigare resultat säger inget om framtida avkastning.
Genom att använda denna webbplats accepterar du att vi inte kan hållas ansvariga för eventuella ekonomiska förluster eller skador som kan uppstå baserat på informationen här.
På den här sidan så rekommenderar vi en del produkter och tjänster som vi själv gillar. Det kan vara böcker, tidningar eller nätbanker (IG, Avanza eller Nordnet till exempel). Ibland när vi rekommenderar något så får vi en provision och det är så vi drar in pengar för att ha resurser att driva sajten vidare.
Vi tycker att det är mycket viktigt att stå för det vi rekommenderar så sajten innehåller endast länkar till företag och tjänster som vi tycker är riktigt bra.

💡 Viktiga påminnelser för nybörjare
Välkommen till aktiemarknaden – Här är några vänliga påminnelser för dig som nybörjare.
Tänk på lång sikt:
- •Fokusera på långsiktig tillväxt - snabba vinster är sällan hållbara
- •Undvik känslan över att bli rik snabbt - de slutar nästan alltid med förluster
- •Investera bara det du har råd att förlora - investera aldrig pengar du behöver
- •Lär dig grunderna först - förstå vad du investerar i innan du köper
🎯 Tips för framgång: Lär dig om olika investeringsalternativ och sprid risken, sätt upp en regelbunden sparplan, och var tålmodig - riktig förmögenhet byggs över tid, inte över natten. Vill du fördubbla dina pengar över kort tid så är aktiemarknaden inte rätt plats för dig.
Innehållet i denna artikel
Mataktier är aktier i bolag inom livsmedelsindustrin – allt från forskning, produktion, distribution och försäljning av livsmedel. Inom kategorin finns både stabila bolag som påverkas mycket lite av konjunkturen samt de bolag vars mål är att producera ”framtidens livsmedel”. Mataktier kan därmed både användas som ”bas” i portföljen likväl som en ”krydda” för att nå högre avkastning.
Trender som påverkar utvecklingen inom branschen är bland annat växande onlinehandel samt större fokus på hälsa och miljö.
Olika inriktningar mot livsmedel
Det är framförallt inriktning och bredd på verksamheten som påverkar risk/chans med aktier i bolag inom livsmedelssektorn. Nedan presenteras några av de större kategorierna.
Butikskedjor
Det svenska företag som kanske allra mest förknippas med ”mataktier” är ICA. Det är landets största aktör inom livsmedelsbranschen och har butiker över hela landet. Sett till storlek dominerar ICA, Axfood (Willys, Hemköp m.m) och Coop den svenska marknaden även om det finns ett par ytterligare mindre aktörer.
Att investera i Axfood innebär alltså en investering i ett mycket stabilt bolag som alltid kommer att ha en stor kundkrets. Alla behöver mat, oavsett konjunktur.
Producenter
Livsmedelsproducenter är de bolag som producerar allt från kryddor och köttprodukter till att odla grönsaker och rotsaker. Kategorin är mycket bred med allt från internationella giganter som Unilever till mer lokala alternativ.
Inom livsmedelsproducenter finns självklart en rad olika underkategorier så som hälsomat, snabbmat, köttproduktion osv. En stark trend hos flera producenter är ett större fokus på växtbaserad mat.
Växtbaserad mat
Växtbaserade livsmedel produceras exempelvis av soja eller havre och ”ersätter” animaliska alternativ. Det är en kraftigt växande marknad både utifrån ett hälso- och miljöperspektiv. (Läs mer under ”Trender” längre ner i artikeln).
(Teknisk utveckling)
Bakom all produktion, distribution och försäljning av livsmedel finns tekniska innovationer och företag som utvecklar hård- och mjukvara som underlättar processen. I det fall som företagets primära målgrupp är matrelaterade företag påverkas de även av hur denna bransch utvecklas. Däremot är det inte ”aktier inom mat” i ordets rätta bemärkelse.
Ett exempel på företag inom denna kategori är det brittiska företaget Ocado. De utvecklar automatiserade system för onlinehandel och har extra stort fokus på matindustrin. Tjänar därmed på en ökad handel av livsmedel online.
Exempel på aktier inom mat / livsmedel
Nedan presenteras exempel på aktier inom varje kategori som presenteras ovan. Det ska enbart ses som exempel då utbudet av bolag är betydligt större än så.
Butiker och återförsäljare
- Axfood
Stor inom dagligvaruhandeln och driver kedjorna Hemköp, Willys samt PrisExtra. De har även partihandel via exempelvis Dagab.
Producenter
Följande producenter är presenterade som exempel utifrån de trender som kan läsas om längre ner i artikeln.
- Orkla (Norge)
Norsk koncern inom livsmedel och hälsovård. Mycket stor på den skandinaviska marknaden. Inom dotterbolag hittas varumärken som exempelvis Abba, Acta, Allduk, Bliw, Bob, Cheez Doodles och Cederroth. - Unilever (USA)
Världens största bolag inom konsumentprodukter och är därmed stor både inom mat och hälsa. Äger exempelvis varumärkena Ben & Jerry, Knorr, Jif och Rexona. - Archer-Daniels-Midland (USA)
Globalt livsmedelsföretag som bland annat producerar majs, mjöl och djurfoder. Är även stor inom lagring och distribution av dessa produkter. - AAK
Producent av vegetabiliska fetter och oljor. Produkterna används bland annat istället för mjölkfett inom konfektyr men även inom kosmetika. Stor i Amerika och USA - BioGaia
Producent av probiotiska och hälsosamma produkter. - Cloetta
Producent av konfektyr. Har bland annat varumärkena Kexchoklad, Jenki och Läkerol. - Scandi Standard
Producent av livsmedel baserade på kyckling. Främst känd för varumärket Kronfågel. Främst aktivt på den skandinaviska marknaden. - Probi
Forskar inom och utvecklar produkter med probiotika. Dess forskning har fokus på magen, tarm, stress, immunförsvar och återhämtning. Är underleverantör till livsmedelsproducenter. - Midsona
Producerar produkter inom hälsovård, hygien och livsmedel. Inom mat är det ekologiska livsmedel som sedan säljs inom dagligvaruhandeln och i apotek. - Ingredion (USA)
Producerar bland annat sötningsmedel och stärkelser av majs. Tar även fram produkter av växtbaserat protein. - HKScan (Fi)
Livsmedelskoncern med fokus på köttprodukter från gris, nöt och fågel. Har exempelvis varumärket Scan. - High Coast Distillery
High Coast Distillery är ett börsnoterat svenskt destilleri vars produkter säljs både nationellt och internationellt.
Växtbaserad mat
- Oatly (USA)
Producent av livsmedel med havre som bas. Främst förknippad med olika havredrycker. - Beyond Meat (USA)
Amerikansk producent av bland annat vegetariska hamburgare, korvar och köttfärs. - Veg of Lund
Har patenterade metoder för att producera vegetariska livsmedel, främst mjölkdrycker och smoothies. Aktien ökade över 400 % under våren 2021. - Simris Group
Biotechbolag som forskar inom bioaktiva ämnen som används inom både nutrition, kosmetik och läkemedel. - Tyson Food (USA)
Stor amerikansk producent av kött- och fiskprodukter. Har på senare tid börjat producera flera vegetariska och veganska alternativ. - Very Good Food (Kanada)
Producerar plantbaserat kött och andra vegetariska alternativ. Mest känd för varumärket ”The very good Butchers”.
Teknik
- Getinge
Getinge tillverkar bland annat bioreaktorer vilka används vid cellodlingar. Kan därmed gynnas av ”odlat kött”. År 2020 godkändes världens första produkt av odlat kött (Indonesien). - Ocado
Utvecklar mjukvarulösningar för automatiserad onlinehandel. Framförallt stor inom livsmedelsbranschen.
Fördelar / Nackdelar / Marknad
En fördel med livsmedelsbranschen är att flera större bolag varken är cykliska eller påverkas i större grad av finansiell oro. Oavsett konjunktur kommer behovet av mat och kringliggande produkter finnas. Så kallade ”mataktier” kan alltså vara en bas i portföljen. Men självklart beror det på vilka företag som investeringar sker i. Det är stor skillnad på att köpa Axfood mot att köpa aktier i företag som forskar fram ”framtidens livsmedel” bestående av insekter…
Nackdelen med dessa aktier är risken hos så kallade ”framtidsbolag”. Generellt finns en mycket stor tilltro till ny teknik och nya trender. Det innebär därmed att bolag inom denna kategori snabbt kan bli ”övervärderade”. Se exempelvis på hur flera av bolagen med inriktning mot växtbaserade alternativ rusat flera hundra procent i värdering vid enskilda tillfällen.
Trender
Flera av de trender som kan ses inom livsmedelsbranschen är trender som återspeglas i flera olika branscher i Sverige. Detta med fokus på digitalisering, hälsa och miljö.
Onlinehandel
Med färdiga matkassar, hemkörd mat och andra digitala tjänster har livsmedelsbranschen tagit ett stort steg mot en allt mer digital försäljning. Allt fler väljer att beställa matvaror via mobilen och får dem hemkörda istället för att åka till en närliggande matvarubutik. Antalet aktörer som enbart erbjuder försäljning online ökar och inget tyder på att detta kommer att minska över tid.
Obemannat
I januari 2021 var det premiär för Coops första helt obemannade butik. Butiken, som är stor som en container, ställdes upp i Gävle och sedan dess har flera liknade butiker ställts upp över landet. Genom att identifiera sig med Bank-ID och betala med Swish har butikskedjan skapat en möjlighet att erbjuda butiker utan personal på plats.
Hälsa och Etik
Idag är det inte bara viktigt vad vi äter – utan även vem som producerat detta livsmedel och var i världen produktionen sker. Lokalodlat, ekologiskt och nyttigt blir allt mer eftertraktat.
Minskad köttkonsumtion / Vegan / Vegetarian
Miljöperspektivet återspeglas i bland annat en minskad köttkonsumtion. Vegetabiliska produkter har generellt lägre miljöpåverkan och med en allt större miljömedvetenhet ökar konsumtionen av vegetariska alternativ.
Utbudet av veganska och vegetariska produkter ökar kraftigt i butikerna och restauranger. Se exempelvis på menyn hos McDonalds och MAX. Samtidigt ökar andel ”flexitarianer” (personer som äter betydligt mindre kött men inte är vegetarian).
Inga kommentarer än