Play to earn – kryptovalutor

Uppdaterad:
Så finansieras sidanVi kan komma att erhålla ersättning från annonörer via affiliatelänkar.
Play to earn

Play to earn är mobil- och datorspel som ligger på en blockkedja och där spelarna kan ”tjäna” spelets interna kryptovaluta. Valutan tjänas genom att klara uppdrag, gå upp i nivå och bygga upp sina karaktärer i spelet.

I grunden är det samma spelidé som i traditionella spel där diamanter/mynt/äpplen/poäng samlas och används för att uppgradera karaktärer och köpa nya objekt i spelet. Skillnaden är att dessa ”poäng” samt de objekt som används kan köpas av eller säljas till andra spelare. Därmed kan en spelare spela spelet och tjäna kryptovaluta – play to earn.

The Play-to-Earn business model is the latest development in the games industry. It’s a business model that embraces the concept of an open economy and provides financial benefits to all players who add value by contributing to the game world. /Playtoearn.online

Handla Kryptovalutor

✔️ IG.com/se – Ta position i kryptovalutor via CFD:s.
✔️ Coinbase.com – vanlig handel direkt i kryptovalutor.

För CFD-handel & för teknisk analys använder vi IG. Där kan du gå både lång och kort i kryptovalutor, aktier, index, råvaror och mycket mer på ett smidigt sätt och du kan använda app & plattform kostnadsfritt för teknisk analys.

Är du osäker på hur CFD:s fungerar så kan du läsa vår CFD-guide och lära dig allt du behöver veta.

Traditionella spel vs Kryptospel

Grundidén i väldigt många spel (oavsett om det är traditionella eller krypto) är att spelaren ska klara av uppdrag/nivåer för att ta sig vidare i spelet. Exempel kan tas från ett racingpel där vinster i olika tävlingar ger ”diamanter” som sedan används för att köpa bättre motorer och tillbehör. Det i sin tur ger möjligheten att vinna svårare tävlingar som större vinstsummor (fler diamanter).

Konceptet kan hittas inom allt från sportspel och racingspel till actionspel. Det är även detta upplägg som finns inom spel som har play-to-earn. Men med vissa fundamentala skillnader.  

I detta exempel nämns diamanter men det kan lika gärna vara ”mynt” eller ”äpplen”. Något som har ett värde i spelet och som gör att spelaren kan uppgradera sina karaktärer eller ta sig vidare till högre nivåer.

Traditionella spel

I korthet – Spela spelet, samla objekt och gå upp i nivåer. Dessa framgångar är enbart knutna till dig och när du slutar spela är det inte längre något värt.

Utbud av ”diamanter”

Det finns ingen gräns för hur många enheter som kan finnas distribuerade på spelets samtliga konton. Ofta går det att köpa ”diamanter”, via koppling till Google Pay, med kort eller PayPal. Dessa har enbart en funktion för spelaren och kan sällan sändas mellan spelares konton. Spelutvecklarna kan även ge ut obegränsad mängd av dessa.

Hantering av objekt

De objekt som köps i spelet är kopplat till kontot. I vissa fall går de att ge till andra spelare – i vissa fall inte. Önskas konton eller enstaka objekt säljas kan det ske via Blocket/E-bay eller liknande. Detta alltså utanför spelutvecklarnas kontroll. En del utvecklare förbjuder även vidareförsäljning och kan stänga ner konton om de anar att kontoinnehavaren köper/säljer konton.

När du inte vill spela mer…

Om du inte tycker det är spel är roligt längre slutar du bara spela. Kontot kan stängas vid inaktivitet och alla objekt du tjänat in försvinner.

Kryptospel

I korthet – Köp en intern spelvaluta och förvalta den väl. Tjäna valuta och objekt i spelet – som sedan kan säljas på en öppen marknad.

Utbud av ”diamanter”

I kryptospel finns ett begränsat utbud av ”diamanter” (kryptovaluta). Exakt hur dessa ska distribueras är inbyggda i dess kod. Detta med allt från eventuell inflation till hur spelarna kan tjäna valutan i spelet. En person som vill ha fler ”diamanter” kan växla till sig detta via kryptobörser och i vissa fall via börser integrerade i spelen. Ju fler som vill spela desto större efterfrågan av det antal coins som finns i omlopp – vilket därmed pressar upp priset. Men priset påverkar självklart även av de olika produkter och tjänster som krävs för att spela.

Hantering av items

I spelen kan objekt antingen vara knutna till kontot eller överföringsbara till en kryptoplånbok. Dessa överföringsbara objekt (NFT) kan alltså dras ut ur spelet, förvaras i en extern digital plånbok samt läggas ut till försäljning på olika NFT-marknader. För att förenkla denna process har spelen även en intern marknadsplats.

Du som spelare äger alltså dina objekt/tillgångar. Dessa kan sedan säljas eller användas i spelet för att nå högre nivåer.

När du inte vill spela mer…

När du inte vill spela mer säljer du av dina objekt på den interna marknaden. För detta ges den interna kryptovalutan som används i spelet. Denna valuta kan sedan skickas till en kryptobörs och växlas till Bitcoin som sedan säljs till fiat (Euro/SEK/USD).

Exempel – Skicka AXIE från Axie Infinity till Binance.com/sv – växla till Bitcoin – Skicka Bitcoin till en svensk kryptobörs – Ta ut SEK till svenskt bankkonto.

“All obtained items represent a certain value. This means that gamers will always be able to make some money the moment they step away from a game” / Playtoearn.online

Exempel på spel inom Play to Earn

Framgångsrika play to earn spel har både en hållbar spelidé och hållbar ekonomi – där spelekonomin oftast är den svåraste balansgången. Här presenteras några av de större spelen – som funnits att spela i flera år.

Axie Infinity

Axie Infinity går ut på att föda upp, träna och slåss med spelets karaktärer (axies). För att komma igång krävs minst tre stycken axies.

The Sandbox

The Sandbox är egentligen inte ett play to earn-spel utan en plattform där spel sedan kan utvecklas. Detta delvis som Roblox där spelarna själva kan skapa spel och låta andra spelare spela dessa. Sandbox fick stor uppmärksamhet när de sålde landbitar till deras värld – en försäljning som tog 3 sekunder och omfattade miljontals kronor. Plattformen marknadsförs med ”Play, Create, Own and Govern a virtual world made by players”

Registrering kan ske med mail/Facebook för att nå de flesta av plattformens olika funktioner. För att nå funktionerna kopplade till blockkedjan/krypto behöver en webwallet användas (ex. metamask).

The sandbox - play to earn krypto

Splinterlands

Splinterlands är ett kortspel som delvis liknar kortspelen Pokemon eller Magic Gathering. Skillnaden är att det enbart är ett strategiskt spel där val av kort inför varje ”battle” är avgörande. Själva ”spelomgången” sker sedan automatiskt med algoritmer som ställer de två lagen mot varandra. Belöningar i den interna valutan ges både vid varje vinst samt beroende på hur högt en spelare kommer i level per ”säsong”. 

För att börja spela krävs en ”bas-kortlek” som kostar 10 USD. Betalning kan ske med Paypal eller en rad olika kryptovalutor. Spelet har även en inbyggd uthyrningsfunktion som gör att kort kan hyras i minst 24 timmar.  Nedan: Priset på de billigaste korten via den öppna marknaden.

splinterlands - play to earn

Sorare

Sorare är ett fotbollsmanagerspel där investerare köper/säljer kort som representerar fotbollsspelare från världens största ligor.  Spelet har även investerare bland fotbollstjärnor så som Antoine Griezmann (Barcelona) och Gerard Pique (Barcelona).

Korten/spelarna får olika många poäng beroende på hur de presterat i de riktiga fotbollsmatcher som genomförs i ligorna. De som kommer på topplistorna vinner antingen fler kort (som kan säljas eller användas i spelet) eller kryptovalutan ether. Som visas nedan är priset på spelarna riktigt höga – och detta är inte ens stjärnspelare.

sorare - play to earn

Så börjar du spela

1. Välj spel

Läs på om olika spel via forum och webbtidningar. En av de största webbportalerna inom området är playtoearn.online. En fördel att enbart välja spel som tas upp på den webbportalen är att de framförallt skriver om större spel eller spel som kommer från kända utvecklare.

Välj spel efter vilka slags spel du gillar att spela. Att enbart spela för att tjäna pengar brukar innebära att man till slut avslutar sitt spelande. Kontrollera även vad som krävs för att komma igång. På vissa populära spel handlar det om investeringar på flera tusen kronor – på andra är det helt gratis.

2. Starta ett konto

Vad som krävs för att skapa ett konto kan variera. Det blir allt vanligare att det enda som krävs är mail eller Facebook. En del spel kräver däremot att en webwallet används (exempelvis Metamask).

3. Play and Earn

Hur den interna valutan tjänas är olika från spel till spel. Men generellt handlar det om att utföra uppdrag. Hur mycket valuta som tjänas beror på vilken nivå i spelet som spelaren är – vilket därmed avgör värdet på kontot och karaktärerna.

Generellt går det däremot att tjäna valuta utan att riskera förlora något utöver den tid som läggs ner. Det handlar alltså inte om ”gambling”.

4. ”Casha ut” eller bygg vidare

Den kryptovaluta, och de objekt, som tjänas i spelet kan antingen användas för att uppgradera spelarens konto (för att kunna tjäna större summa) eller säljas till andra spelare via en intern eller extern marknad.

In the play-to-earn business model the game and the developers reward players for putting time and effort into their game. /Playtoearn.online

Handla Kryptovalutor

✔️ IG.com/se – Ta position i kryptovalutor via CFD:s.
✔️ Coinbase.com – vanlig handel direkt i kryptovalutor.

För CFD-handel & för teknisk analys använder vi IG. Där kan du gå både lång och kort i kryptovalutor, aktier, index, råvaror och mycket mer på ett smidigt sätt och du kan använda app & plattform kostnadsfritt för teknisk analys.

Är du osäker på hur CFD:s fungerar så kan du läsa vår CFD-guide och lära dig allt du behöver veta.

Är det ekonomiskt hållbart?

Bygger play to earn på en modell där nya spelare alltid krävs som betalar in sig? Nej, det finns även spel som inte kostar att komma igång med vilket visar att modellen inte bygger på mer och mer kapital utifrån.

För ett långsiktigt ekonomiskt hållbart spel är det istället balansen mellan inflation, utbud av varor och tjänster samt cirkulärekonomi som krävs.

Ett spel kan exempelvis ha en inbyggd inflation på 10 %. Om det finns 1 000 000 coins i omlopp kommer det under ett år att fördelas ut ytterligare 100 000 coins. Det kan i sin tur kan fördelas på 365 dagar och på de uppdrag som finns att genomföra i spelet. Dessutom behöver spelarna ha produkter och tjänster att investera sin valuta i för att inte de inte konstant ska ”casha ut”.  Som visas under kommande rubrik finns flera olika sätt att spela och tjäna pengar – vilket även visar behovet av en hållbar cirkulär ekonomi inom spelet.

Går det att tjäna pengar?

Ja, play to earn är ett sätt att tjäna pengar genom att spela dator- och mobilspel. Enstaka personer har även tjänat mycket stora summor genom att ha börjat spela tidigt och byggt upp sitt konto rejält redan innan spelet blivit populärt och dess valuta, samt objekten inom spelet, ökat i värde. Ett exempel är en filippinsk spelare på Axie Infinity som köpte två hus från sina intjänade vinster. Men självklart är det ”en på miljonen”. I spelen finns flera sätt att tjäna den interna kryptovalutan.

  • Spelaren – Går upp i level och samlar på sig objekt. Både kontot och enstaka objekt kan därmed säljas vidare. Det ”säkraste” sättet att tjäna pengar på då spelaren enbart riskerar kostnaden för ett konto samt den tid som läggs ner.
  • Investeraren – Köper in sig på hög nivå och hyr ut kontot till spelare. Förtjänsten kan delas 50/50. Flera spel har inbyggda lösningar för detta.
  • Trader – Köp/sälj objekt på olika handelsplatser
  • Lånehaj” – Låna ut interna valutan mot att låntagaren sätter spelobjekt i pant. Finns sidor som har detta inbyggt i systemet.
  • Sponsrade spelaren – Spelare kan bli sponsrade för att marknadsföra spelet via Youtube osv.
  • Kreatören – Skapa NFT som sedan kommer att användas i spelet – sälj på marknaden (inte i alla spel)
  • Likviditet – Tillför likviditet till olika växlingstjänster för att göra det enkelt för spelare att växla till/från valutan. (Liquidity provider är ett avancerat sätt att tjäna pengar på krypto)

Vad påverkar priset?

Det är alltid utbud och efterfrågan som styr priset på kryptovalutor. Detta i likhet med alla produkter och tjänster i samhället. Ett spel som ger mängder av valuta till sina spelare i belöning kommer snart att ”straffas” av inflation och lägre pris på valutan. Detta utifrån att stora mängder kommer ut på marknaden till försäljning.

Det är alltså priset på spelets kryptovaluta som kan röra sig kraftigt – hur många coins som tjänas per uppdrag i spelet är däremot relativt samma över tid.

Efterfrågan styrs framförallt av spelidé (är det roligt?) och förtjänst (vad kan man tjäna?). Därmed påverkas priset till stor grad av antalet spelare då efterfrågan på objekt från spelet därmed ökar. Men efterfrågan på valutan styrs även av vad spelarna behöver för att klara olika uppdrag och ta sig vidare i spelet – om så önskas.

Att tänka på:

  • Initial kostnad

Det vanligaste är att dessa spel har en initial kostnad för att komma igång med spelet. Det kan vara en fast summa för att skapa ett konto alternativt att de ”items” som krävs för att spela behöver köpas på en extern marknad.

  • Går att köpa starkare konto

Ett nystartat konto kommer tjäna väldigt små belopp. Detta utifrån att kontot är på lägsta nivån på spelet och därmed har ett lågt värde. Många väljer att spela så mycket som möjligt och återinvestera det de vinner för att därmed snabbare gå upp i level. Men det går även att köpa hela konton eller enstaka ”items” för att uppgradera sitt konto. De som vill kan alltså köpa sig uppåt.

  • Ett spel – flera valutor

Det är inte ovanligt att ett spel har två olika valutor. Det vanligaste är i detta fall att ena valutan används som betalningsmedel inom spelet. Det är denna valuta som används när objekt köps/säljs på den öppna marknaden och även betalas med för att låsa upp vissa funktioner i spelet. Den andra valutan kan vara en gouvermenttoken – dvs den token som används för att rösta på kommande förändringar i spelet. Ibland förekommer även en stablecoin vars värde förväntas följa USD.

  • Följ social media

Oavsett vilket spel som spelas finns en stor fördel i att följa dem i social media. Det gäller att snabbt lära sig nya regler och följa med i vilka uppdateringar som eventuellt kommer. Ofta diskuteras strategier, trading och utveckling via Discord.

  • Nya spel – stor risk / stor chans

Att gå in i ett spel tidigt innebär att dess kryptovaluta är lågt värderad. Skulle det bli ett mycket populärt spel är chansen stor att värdet ökas rejält. Men det kan lika gärna bli ett spel som inte attraherar spelare och som sakteliga dör ut… Nya spel innebär stor chans – och stor risk.

  • Skatten

När Play-to-Earn växer har även skattemyndigheterna i flera länder börjat agera. I Sverige gäller att varje köp som sker med kryptovaluta ska deklareras som avyttring.

Ta del av hela marknaden via IG💡

IG.com/se erbjuder en kostnadsfri app & plattform
✅ Följ hela världens marknader dygnet runt i realtid
✅ Följ & handla på börsen även när den är stängd
✅ App & plattform är mycket bra för teknisk analys
✅ Lika smidigt att gå kort som att gå lång (satsa på uppgång eller nedgång)
✅ Följ & handla råvaror, index, valutor, aktier & kryptovalutor.

  • IG är en populär CFD-mäklare bland svenskar.
  • Deras kostnadsfria plattform & app är mycket bra för teknisk analys.
  • De erbjuder handel på stängda marknader under kvällar och helger vilket ger möjlighet att ta en position efter marknaden har stängt eller innan den öppnat. Man kan exempelvis ta en position i indexet OMXs30 innan marknaden öppnar på morgonen eller efter stängning på kvällen.

Det går inte att handla CFD:s inom ISK eller kapitalförsäkring men IG rapporterar in alla dina affärer till skatteverket så de kommer förtryckta i din deklaration. Du behöver alltså inte göra något själv, bara godkänna deklarationen. Har du gått back på årets sammanlagda handel hos IG får du tillbaka pengar på skatten. Har du gått plus på årets sammanlagda handel betalar du 30 % i skatt på vinsten, precis som vid vanlig aktiehandel.

CFD (Contract For Difference) är ett derivatinstrument som gör det enkelt att ta en lång eller kort position i underliggande tillgångar så som råvaror, aktier, index, kryptovalutor & valutor.

Man äger inte den underliggande tillgången direkt när man köper en CFD, man äger istället ett instrument som följer/trackar den underliggande tillgångens kurs.

⬆️ Lång position = du tjänar pengar om priset går upp
⬇️ Kort position = du tjänar pengar på att priset går ner (blanka)

⬆️ Köpa CFD:s = ta en lång position
⬇️ Sälja CFD:s = ta en kort position (blanka)

➡️ Sälja CFD:s som du redan äger = nolla positionen
➡️ Köpa CFD:s som du tidigare har sålt/blankat = nolla positionen

När du tar en position i en CFD så satsar du på att värdet på till exempel en aktie, en råvara eller kryptovaluta skall öka eller minska. Aktien, råvaran eller kryptovalutan kallas då för den underliggande tillgången.

Om du trycker på köp så satsar du på att priset på den underliggande tillgången skall gå upp. Om du istället trycker på sälj så satsar du på att den underliggande tillgången skall gå ner (man kan lite förenklat säga att man blankar).

Detta är en av de stora fördelarna med CFD:s. Du kan på ett smidigt sätt satsa på nedgång. Man trycker helt enkelt bara på sälj och väljer hur stor position man vill ta.

I CFD:s finns en inbyggd hävstång. Den bygger på ett så kallat säkerhetskrav. Ett säkerhetskrav är ett krav på att du har minst ett visst belopp i cash på ditt konto för att du skall kunna ta en viss position.

Låt oss säga att du vill ta en position i guld som i bilden ovan. För att du skall få ta en position på ca 14 000 kr i guld så krävs det att du har ca 700 kr på ditt konto. Detta gör att du får en rejäl hävstång. Du satsar bara 700 kr men din position i guldet är på 14 000 kr. Säkerhetskravet här är då 5 %. Hävstången blir då 20 ggr (20x) när säkerhetskravet är 5 %. Du måste alltså ha 5 % av positionen storlek i cash på ditt konto.

Om din position går ner så kommer förlusten att dras från dina 700 kr. Eftersom positionen är så pass stor tack vare hävstången så behövs det väldigt små rörelser för att dina 700 kr skall dubbleras eller utraderas.

För att skydda sig mot detta så skall man se till att hålla nere storleken på sina positioner och ha rejäla marginaler på säkerhetskravet. För denna position vore det kanske rimligt att istället ha ca 7 000 kr i cash/säkerhet på sitt konto för att vara på den säkra sidan. Då har man minskat sin hävstång från 20 ggr ner till 2X. Om 7 000 kr är för mycket för dig att satsa så får du istället ta en mindre position.

Tar du för stora positioner så kommer ditt säkerhetskrav sannolikt att snabbt att raderas ut och din position kommer att stängas automatiskt.

Har du till exempel bara 700 kr på ditt konto så kanske du inte borde ta större positioner än max 1 400 kr eller liknande för att vara på säkra sidan.

Exempel:
Aktien Volvo Ab handlas för 100 kr. Du bedömer att Volvo ab kommer att stiga och köper då 10 st CFD:s med Volvo Ab som underliggande tillgång på nivån 100 kr. Din totala position/exponering är då 1000 kr i Volvo Ab.


Du har satt in 100 kr totalt på ditt CFD-konto. Om säkerhetskravet är 5 procent (%) så dras 50 kr från ditt konto som säkerhetskrav.

Om Volvo Ab stiger till 105 kr och du bestämmer dig för att stänga din position och sälja för 105 kr så har du har tjänat 5 kr x 10 = 50 kr på din affär exklusive eventuellt courtage. Det innebär att du gjort 50% i vinst på det kapital du satte in på ditt CFD-konto.

Om Volvo Ab istället sjunker till 90 kr och du bestämmer dig för att avsluta din position och sälja för 90 kr så har du förlorat 10 kr per CFD och du hade ju köpt 10 st. Du har alltså förlorat totalt 100 kr. Förlusten är lika stor som det belopp du satte in på ditt CFD-konto och det innebär att du har förlorat 100% av de pengarna du satte in på kontot.

Lämna en kommentar