Effektiv marknadsföring online och offline

Att marknadsföra sitt företag är ett måste för att nå potentiella kunder. Effektiv marknadsföring handlar om att nå ut med rätt budskap vid rätt tillfälle och därför är det viktigt att välja rätt medium för målgruppen. Eftersom utbudet av marknadsföringskanaler är stort är det bäst att koncentrera sig på de plattformar som ger mest för pengarna. Det är lätt att tro att det alltid är viktigast att nå ut på digitala plattformar, men det är inte alltid sant. Även traditionell marknadsföring och synlighet på mässor och events kan generera synlighet och försäljning.

Marknadsföring på mässor

Det finns många olika typer av mässor. Vissa riktar sig mot en bredare allmänhet medan vissa är nischade mot specifika branscher. Beroende på målgrupp är mässor bra tillfällen för företag att visa upp sig och skapa kontakter. För att lyckas med mässnärvaron krävs synlighet. En mässvägg med tydlig färgsättning och en stor logotyp visar vilket företag som är på plats. För att besökarna ska få med sig information är det viktigt att ha med sig visitkort, broschyrer, flyers och annat tryckt profilmaterial att dela ut. För att locka mycket folk till montern är det bra att arrangera föreläsningar, events eller tävlingar som kan finnas med i programmet.

Onlinemarknadsföring

Idag använder de flesta olika typer av digitala verktyg i vardagen. Det är här vi läser nyheter, gör våra ärenden och håller kontakten med släkt och vänner. Att marknadsföra sig online kan därför vara både billigt och effektivt. Men för att lyckas krävs att du som företagare vet var din målgrupp befinner sig och var de är mottagliga för information. Sociala medier som exempelvis Facebook, Linkedin, Twitter och Instagram är bra platser för att skapa en dialog med kunder som är intresserade av ditt företag och dina produkter. Att skapa en blogg är ett annat alternativ. Med en blogg kan du dela med dig av dina kunskaper och låta besökare bekanta sig med företagets tjänster. Både sociala medier och blogg kräver investeringar i tid då det är viktigt att de är uppdaterade. E-postutskick till befintliga kunder är ett bra sätt att hålla kundrelationen vid liv och rabatterbjudanden kan locka till nya köp.

Planera och utvärdera

Oberoende av vilken marknadsföringsplattform du väljer krävs det både förarbete och utvärdering i efterhand för att få ut bäst effekt. Tryckt material som affischer, visitkort och skyltar ska alltid ha en tydlig avsändare och logo. Om företaget har en grafisk profil ska både tryckt och digitalt material som hemsida och utskick följa manualen. På det här sättet blir kommunikationen effektivare och mottagaren ser direkt vem som är avsändare. En marknadsföringsplan och marknadsanalys är bra verktyg för att planera var och på vilket sätt företaget ska synas. Att följa upp marknadsföringen kan handla om att till exempel analysera om det blivit fler besökare till hemsidan, fler följare på Instagram eller mer fysiska besök i butiken. Men det gäller att inte stirra sig blind på hur många som klickat på en länk – bra reklam måste leda till ökad försäljning. I slutändan är det alltid försäljningssiffrorna som visar om en kampanj varit lyckad eller inte.

Följ bloggen:

Kommentera eller Fråga

Copyright Aktiekunskap.nu 2019